Związek Międzygminny 

“EKO SIÓDEMKA” z siedzibą w Krotoszynie

czytaj więcej
czytaj więcej
Związek Międzygminny 

Zasady segregowania odpadów komunalnych

Najlepszym sposobem segregowania odpadów jest umieszczenie ich w oddzielnych pojemnikach.

Papier:

  • opakowania z papieru lub tektury;
  • gazety i czasopisma;
  • katalogi, prospekty, foldery;
  • papier szkolny i biurowy;
  • książki i zeszyty;
  • torebki papierowe;
  • papier pakowy.

Nie powinno się wrzucać do papieru następujących odpadów:

  • papier powlekany folią i kalka;
  • kartony po mleku i napojach;
  • pieluchy jednorazowe i podpaski;
  • pampersy i podkładki;
  • worki po nawozach, cemencie i innych materiałach budowlanych;
  • tapety;
  • inne odpady komunalne (w tym niebezpieczne).

Tworzywa sztuczne i metale:

  • butelki po napojach;
  • opakowania po chemii gospodarczej, kosmetykach (np. szamponach, proszkach; płynach do mycia naczyń itp.);
  • opakowania po produktach spożywczych;
  • plastikowe zakrętki;
  • plastikowe torebki, worki, reklamówki i inne folie;
  • plastikowe koszyczki po owocach i innych produktach; 
  • puszki po napojach, sokach;
  • puszki z blachy stalowej po żywności (konserwy);
  • złom żelazny i metale kolorowe;
  • metalowe kapsle z butelek, zakrętki słoików i innych pojemników;
  • folia aluminiowa;
  • kartoniki po mleku i napojach - wielomateriałowe odpady opakowaniowe.

Nie powinno się wrzucać do pojemników na tworzywa sztuczne i metale następujących odpadów:

  • strzykawki, wenflony i inne artykuły medyczne;
  • odpady budowlane i rozbiórkowe;
  • nieopróżnione opakowania po lekach i farbach, lakierach i olejach;
  • zużyte baterie i akumulatory;
  • zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny; inne odpady komunalne (w tym niebezpieczne).
  • Zaleca się zgnieść tworzywa sztuczne przed wrzuceniem do worka.

Szkło opakowaniowe:

  • butelki i słoiki szklane po napojach i żywności;
  • butelki po napojach alkoholowych;
  • szklane opakowania po kosmetykach.

Nie powinno się wrzucać do szkła następujących odpadów:

  • szkło stołowe – żaroodporne;
  • ceramika, doniczki;
  • znicze z zawartością wosku;
  • żarówki i świetlówki;
  • szkło kryształowe;
  • reflektory;
  • nieopróżnione opakowania po lekach, olejach, rozpuszczalnikach;
  • termometry i strzykawki;
  • monitory i lampy telewizyjne;
  • szyby okienne i zbrojone;
  • szyby samochodowe;
  • lustra i witraże;
  • fajans i porcelana
  • inne odpady komunalne (w tym niebezpieczne).

Zaleca się wrzucać opakowania opróżnione z produktu, bez zakrętek, starać się nie tłuc szkła.

Odpady BIO:

  • odpadki warzywne i owocowe (w tym obierki itp.);
  • gałęzie drzew i krzewów;
  • skoszoną trawę, liście, kwiaty;
  • trociny i korę drzew;
  • resztki jedzenia.

Nie powinno się wrzucać do odpadów BIO następujących odpadów:

  • kości zwierząt;
  • oleju jadalnego;
  • odchodów zwierząt;
  • popiołu z węgla kamiennego;
  • leków;
  • drewna impregnowanego;
  • płyt wiórowych i pilśniowych MDF;
  • ziemi i kamieni;
  • innych odpadów komunalnych (w tym niebezpiecznych).

Pozostałe odpady trafią do pojemnika na odpady zmieszane – jeśli będzie ich mniej, obniżymy koszty i przyczynimy się do poprawy stanu środowiska.

Najmniej korzystnym sposobem selektywnego zbierania odpadów, m.in. ze względu na dodatkowe koszty związane z późniejszą ich segregacją, jest zbieranie do dwóch pojemników (podział na odpady tzw. suche i mokre).

Odpady komunalne

Niezwykle istotnym uzupełnieniem systemu zbierania odpadów są punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Odpadami komunalnymi, które mogą być przekazywane do punktu, są:

  • odpady poremontowe i budowlane;
  • odpady wielkogabarytowe (tj. meble, wyposażenie wnętrz, itp.);
  • zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (pralki, lodówki, telewizory, radioodbiorniki,  komputery, kalkulatory, itp.);
  • zużyte baterie i akumulatory;
  • przeterminowane lekarstwa, strzykawki itp.;
  • opony;
  • odpady niebezpieczne z gospodarstw domowych (pozostałości farb, lakierów,  rozpuszczalników, kwasów, olejów, płynów do chłodnic, itp.).
INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Preferencyjne

Umożliwiają Serwisowi zapamiętanie informacji, które zmieniają wygląd lub funkcjonowanie Serwisu, np. preferowany język lub region w którym znajduje się Użytkownik.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).